Velkommen

Gjennom 2010 og 2011 hadde jeg publisert mange oppskrifter både på Bestemors hage og på Jul i bestemors hage (gardsjul). Rett før nyttår i 2012 opprettet jeg denne oppskriftssamlingen for å finne enkelt de oppskriftene jeg bruker til vanlig.

Den typiske julemat finnes fortsatt på www.gardsjul.blogspot.com.

I menyen over har jeg laget et oversikt over alle selskaper vi har hatt her på gården. De er koblet til oppskrifter og annen informasjon. De første årene ble det ikke tatt mye bilder verken av borddekking eller maten. Punktet Gjærbakst inneholder en grundig nybegynnerforklaring til å lage gjærdeig.

De siste 10 oppskriftene/innleggene ligger på forsiden. Alle oppskriftene finnes i den alfabetiske listen til høyre. De mest besøkte oppskriftene er i en liste helt nederst.

Vinmiddag 9.november 2018



Det startet som en gave for to personer, og endte med en spleisefest for tyve.

Det ble litt mørke bilder av bord og mat denne gang. Følg lenkene til oppskriftene










Vi startet med eplegløgg.




Jordskokksuppe
La Frontera Manzanilla

Vi hadde "sherry to the soup". Jeg hadde lest at La Frontera Manzanilla ble anbefalt til jordskokksuppe. Den er i bestillingsutvalget, men kom til mitt "nærpol" på to dager. 

Det ble en så vellykket kombinasjon at jeg kommer ikke til å servere noe annet til jordskokksuppe enn denne. 


Kamskjell med baconsaus
La Chablisienne Chablis Cuvée La Sereine

Vinen skal tåle både det salte og røkte kjøttet, og sitrus. Vinen skal heller ikke ta knekken på det sarte kamskjellet.

Jeg har servert denne vinen til denne retten flere ganger. Chablis blir laget av druen chardonnay langt nord i Frankrike. Denne vinen har den laveste rangeringen av Chablis (Petit Chablis), men det viktigste er det fungerer. 


Eplesorbet

En syrlig liten munnfull for "å rense munnen" før hovedretten.





Helstekt ytrefilet av reinsdyr. Blomkål og sellerirotpurè, asparges, potetterte, rødvinssaus, ripsgele, jordskokkchips
Niepoort Fabelaktig Douro 2017

Rødvin er et klart valg. Det blir anbefalt at en vin til vilt og særlig til rein – må ha en god friskhet i form av syre, og moderat med tanniner (garvestoffer). Sistnevnte får magert kjøtt til å framstå som tørt, så her er det viktigere med fruktighet og friskhet.

Jeg synes denne vinen var vellykket til maten. 



Ost og marinerte valnøtter
Kloster Eberbach Steinberger Riesling Kabinett 2017

Jeg bruker alltid lokalprodusert ost. Eiker gårdsysteri ble premiert for to av sine oster under OsteVM i Bergen i år. Denne gangen valgte jeg Hvit Eiker og Eiker Mutschli

Fordi det er søtt tilbehør til osten bør også vinen være søtlig. Anbefalt på det lokale polet for en stund siden. Igjen vellykket



Arcus Malmsey Madeira 5 Years Old

Det blir sagt at det er vanskelig å finne en god vin til dessert. Fordi desserten er søt så må vinen være søtere. Å velge vin til is gjør det enda verre. Isen gjør munnen litt nummen og man mister utbyttet av vinen. Vinen må derfor ha litt styrke. 
Maderia blir kalt den udødelig vinen, den som kan stå på åpnet flaske lenge. Noen synes at Madeira er altfor søtt, men jeg synes det er nydelig til isen. 





La Frontera Manzanilla
SPANIA
Smak: Delikat, tørr, slank, rik, mineralsk.
Lukt: Aroma av eple, sitrus, sjø og nøtter.
Farge: Lys gul.
Råstoff: Palomino 100%
Pris: kr 180,90
La Chablisienne Chablis Cuvée La Sereine
FRANKRIKE
Smak: Ørlite utviklet, frisk og slank, preg av sitrus, eple og urter, ettersmak med streif av mineraler.
Lukt: Sval aroma med fint preg av eple, sitrus, blomst og urter, hint av smør.
Farge: Middels dyp strågul.
Råstoff: Chardonnay 100%
Pris: kr 174,90

Niepoort Fabelaktig Douro 2017
PORTUGAL 
Smak: Ung og saftig, preg av modne mørke bær og krydder, fast ettersmak
Lukt: Fruktig aroma preget Fruktig aroma preget av mørke bær, svale urter, litt lakris og trekrydder
Farge: Dyp blårød
Råstoff: Tinta Roriz 20%, Touriga Franca 20%, Tinta Barroca 10%, Touriga Nacional 10%, Tinto Cão 5%
Pris: 142,90
Kloster Eberbach Steinberger Riesling Kabinett 2017
TYSKLAND
smak: Fruktkarakter som lukt. Bra balanse, sødme og syre. Fin mineralitet.
Lukt: Sitrus, grønne epler, tørket frukt og mineraler. Farge: Frisk strågul
Råstoff: 100 % riesling
Pris: 154,90
Arcus Malmsey Madeira 5 Years Old
MADEIRA
Smak: Utviklet og preget av tørket frukt, nøtt og litt karamell. Lukt: Aroma med preg av tørket frukt, sitrus og karamell.
Farge: Middels dyp brungul.
Pris: 209,90

Forberedelser


mandag
Dekke bordet Ta opp jordskokk
tirsdag
Kjøpe mat og drikke
rengjøring
onsdag
Lage iskaker
Torsdag
rengjøring
Koke kraft
Lage jordskokkschips
Lage gratinè /eplesorbet
Ta fram alt serviset
Fredag
Marinerte valnøtter
Lage potetterte

Rense jordskokk

Koke krydder til gløgg
Steke kjøtt


Dukene er metervare fra Jysk. Messinglysstaker, små gullfarga glass til telys, gullfarga servietter, burgunder stearinlys, vaser i gyldent. Blomster: strå i gyldent og burgunder






Fredagens arbeidsplan så slik ut:

08:00
Tine kamskjell
Skjære ost
Steke bacon

Steke spekeskinke

Lage appelsinsaus
12:00
Mos gratinè

Koke sellerirot og blomkål

Lage jordskokksuppe

Dele opp potetterte

Lage saus

Hente ripsgele
16:30
Varme tallerkener

Asparges – ut av pakkene


Innkjøp

40 kamskjell (ca 1 kg)
400 kg bacon
2 kg ytrefilet av rein
150 g spekeskinke


1 l appelsinjuice
1 fl soyasaus
1 fl rapsolje
1 kaffe
2 kanel
5 stjerneanis
15 nellikspiker
200 g valnøttkjerner
1 vaniljestang
200 g kokesjokolade
150 g cashewnøtter
500 g melis
 4 blomkål
1 stor sellerirot
3 sitroner
4 kg poteter
I pk ruccola
1 basilikum
1 timian
6 sjalottløk
2 løk
300 g ferske bringebær
500 g aspargestopper
75 g ruccola


1 kg smør
1 l matfløte
2x7,5 l kremfløte +1/3 l
6 egg
½ kg Hvit Eiker
½ kg Eiker Mutschli



servietter
lys
blomster
Fra eget lager:
1/2 l eplemos
1 kg bringebær
2,5 kg jordskokk
2 l eplemost
5 dl ripsgele
div krydder
Maisennamel
1 l kraft av oksehaler

Vin til 20: 
3 fl hvitvin til eplegløgg (Vina Maipo)
3 fl La Chablisienne petit
8 fl Manzanilla La Conoa

3 fl Kloster Eberbach Hattenheimer Engelmannsberg Riesling Kabinett
1 fl Malmsey Madeira

Gjennomføring
Det er helt umulig å gjennomføre en så stor middag uten hjelp på kjøkkenet. Jeg leide ikke inn noen, men satte gjestene i arbeid. 
Opplevde ingen sure miner, snarere tvert i mot. To og to ble med ut på kjøkkenet og hjalp til med anretning og servering.  Og når alle gjør det jeg sier så fungerer dette helt utmerket.




18.00
Gjestene kommer
Velkomst oppe - gløgg

Tenne lys på bordet

18.30
Gå til bords
ønske velkommen
presenterer vin og 1 rett. jordskokksuppe
Skjenke drikke + sette inn vannflasker
Forrett
Varme suppe
Hell i målebeger og i tallerken
Pynt med nøtter og skinke
Bær inn
Ta ut sorbet av fryser
Ta ut tallerken
Presentere  + vin
Mellomrett
Varme appelsinsaus, pisk, ha i bacon
Steke kamskjell.
Legg ruccula på tall
Anrett kamskjell og saus
Ta ut servise
Presentere hvilerett
Sorbet
Mos gratine
Anrett i glass. Sett på asjett. Husk teskje
mynteblad
Ta ut servise
Presentere hovedrett + vin
Hovedrett
Kok opp saus
Varme purè
Varme kjøtt
Varme potet 15 min
Koke asparges
Pynt med timian, ripsgle
Ta ut tallerken
Presentere osterett og vin
Ost
Anrette ost + valnøtter
Koke kaffe
Ta ut tallerkener
Ta ut is fra fryser
Presentere dessert 
Dessert
Skjær i kakestykker
Smelte sjokolade  + ringle over
Legge på bær
Servere
Bære inn kaffekopper,
Fløtemugge, sukkerkopp
Ta ut desserttallerkner
Mer rødvin osv
Fylle på med vann

 Etterarbeid

Jeg blir ikke stresset av oppvask. Den får stå til jeg har tid til å ta den. Alle tallerkener blir stablet for å ta minst mulig plass på benken. 
Hvis det er mulig fyller jeg en maskin underveis, men jeg prioriterer heller å sitte tilbords.  

Jeg vasker alltid sølvtøyet for hånd før jeg legger meg. Det tåler dårlig å ligge lenge med matrester på. Mye av bestikket er gammelt og tåler heller ikke oppvaskmaskin. 

Med seks retter og tyve til bords må jeg fylle fem maskiner før alt er vasket, men det er gjort i løpet av en dag.  Glassene henter jeg direkte  fra spisebordet ettervert som det er plass i oppvaskmaskinen.

Målet er at det skal være så lite matrester som mulig. Handlelista blir korrigert for mengder hvis jeg feilberegnet. Med så mange tilbords blir det uansett litt og det blir gjerne en fest dagen etter også. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar