Velkommen

Gjennom 2010 og 2011 hadde jeg publisert mange oppskrifter både på Bestemors hage og på Jul i bestemors hage (gardsjul). Rett før nyttår i 2012 opprettet jeg denne oppskriftssamlingen for å finne enkelt de oppskriftene jeg bruker til vanlig.

Den typiske julemat finnes fortsatt på www.gardsjul.blogspot.com.

I menyen over har jeg laget et oversikt over alle selskaper vi har hatt her på gården. De er koblet til oppskrifter og annen informasjon. De første årene ble det ikke tatt mye bilder verken av borddekking eller maten. Punktet Gjærbakst inneholder en grundig nybegynnerforklaring til å lage gjærdeig.

De siste 10 oppskriftene/innleggene ligger på forsiden. Alle oppskriftene finnes i den alfabetiske listen til høyre. De mest besøkte oppskriftene er i en liste helt nederst.

80 års feiring

Det er så greit nå gjestelista inneholder alle slags aldre og det er gjester med ulike matallergier å sette maten fram på denne måten. For 20 år siden ville jeg kaldt det koldtbord, men jeg dropper alt pynt på fatene og kaller det derfor buffét.

Fra salatbaren kan hver enkelt velge, og det er lettere å oppbevare restene enn en ferdigblandet salat. Så er det kjøtt, fisk og kylling. Helt tilslutt setter jeg poteter og brød. Glutenfritt brød og melkefritt margarin setter jeg på kjøkkenbordet for at brødkniven deres ikke skal brukes til glutenbrøden.

Denne gangen var det min mors 80 års dag, og gjestene var fra 6 måneder og til 89 år. Når mine foreldre skal samle barn, svigerbarn, barnebarn med partnere og oldebarn teller vi 33 personer.



Jeg hadde laget fire kaker: Snickerskake, glutenfri gulrotkake, melkefri sjokoladekake og marsipankake. Den var fylt med bringebærfromasj, krem og bananer. 


Da jeg kjøpte mange meter nervøs fløyel var det med tanke på borddekking ute og på låven, men fargen passet helt til bursdagsbarnet.




Innkjøp

1 side varmrøkt laks
1 kg skinkestek
1 kg røkt svinekam
3 kg karbonadedeig
2 kg kyllingklubber
1 pk vårløk
1 isberg
1 pk middelhavnsblanding
2 pk cherrytomater
4 paprika
1 ananas
4 bananer
½ kg gulrot
6 kg poteter
1 sitron

1 l kremfløte
1 l rismelk


1 dob lettmajones
1 pk laktosefri Philadelfia
2 store glass fetaost
250 g laktosefritt smør
1 kg melkefri Melange
1 glass mango chutney
2 fl rapsolje
350 g salte peanøtter
24 egg

Fra frys: ripssaft, eplemost
I kjøkkenskap: hvetemel, glutenfritt mel, tørrgjør, og andre tørrvarer.

Forberedelser

Helgen før:
  • Dekke bordet
  • Bake rundstykker og miniburgerbrød, også glutenfritt


Onsdag:
  • Steke karbonader og burgere


Torsdag:
  • Bake kaker
  • Steke skinkestek og røkt svinekam


Fredag:
  • rengjøring
  • Pynte kaker
  • Skjære opp skinkestek og røkt svinekam – legge på fat
  • steke løk


Lørdag:
  • Ta opp rundstykker fra frys
  • Kyllingklubber
  • Snitte salat
  • Vaske tomater
  • Skjære opp ananas
  • Lagesalatsaus og dressing
  • Skjære opp poteter
  • Steke poteter kl 13.00
  • Legge fisk på fat
  • Varme kylling
  • Varme burgere og karbonader
  • Tenne lys på bordet
  • Sette fram drikke.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar