Velkommen

Gjennom 2010 og 2011 hadde jeg publisert mange oppskrifter både på Bestemors hage og på Jul i bestemors hage (gardsjul). Rett før nyttår i 2012 opprettet jeg denne oppskriftssamlingen for å finne enkelt de oppskriftene jeg bruker til vanlig.

Den typiske julemat finnes fortsatt på www.gardsjul.blogspot.com.

I menyen over har jeg laget et oversikt over alle selskaper vi har hatt her på gården. De er koblet til oppskrifter og annen informasjon. De første årene ble det ikke tatt mye bilder verken av borddekking eller maten. Punktet Gjærbakst inneholder en grundig nybegynnerforklaring til å lage gjærdeig.

De siste 10 oppskriftene ligger på forsiden. Alle oppskriftene finnes i den alfabetiske listen til høyre. De mest besøkte oppskriftene er i en liste helt nederst.

Eplegele


Til ca 8 dl gele:
3 kg rensa epler
ca 750 g sukker

  ***************

1 l usøtet eplesaft
500 g sukker
Jeg lager eplesaft med en saftkoker. De rensa eplene i biter legges i den øverste beholderen som er perforert. Etterhvert som saften dannes renner den ned i beholderen under og ut gjennom slangen jeg har lagt ned i en kjele. 
Helt nederst er en kjele med vann. Vannet må koke for at saften skal slippe frukt eller bær.

Man kan også lage eplesaft ved å koke opp epler og vann i en stor kjele og sile saften gjennom en sileduk.





           



Mine 3 kg epler ga ca 1,5 l eplesaft. Så kjelen som skal ta imot saften må minst være så stor. Jeg skulle ønske at vannkjelen hadde vært litt høyere må min saftkoker så det hadde blitt litt bedre fall på slangen. Dette problemet løser jeg nå ved å sette mottakskjelen på en stol foran komfyren.







Koking av gele.

Kjelen som geleen skal koke i må være minst dobbelt så stor som mengden saft. Jeg koker opp maksi malt 2 l saft om gangen og bruker en kjele på 5 l. 



Kok opp. Tilsett sukker under omrøring og kok videre ved middels varme i 10-20 min. Det skal bare småkoke.



Noen bruke syltepulver i. Da vil saften tykne fortere og geleen vil bli lysere.


Gjør glassene klar mens eplesaften koker.



Vask glass og lokk godt, og skyll de.



Sett glassene opp ned i tørr langpanne og sett i kald ovn. Sett ovnen på 125 grader. Når den temperaturen er nådd, slå av ovnen og la langpanna stå der til glassene skal brukes.






Lokkene kokes i en kjele med vann









Ta geleprøven etter 10 minutter: legg 2 ss eplesaft på en asjett og sett i kjøleskapet.










Hvis eplesaften har stivnet er den klar, hvis ikke må den koke litt lengre.

Ikke kok for lenge da blir det sirup og ikke gelè









La den kokende eplegeleen kjøle seg litt.
Dra av skummet og snerken.
Hell geleen på glass. Sett på de varme lokkene.

Oppbevares kjølig/kaldt.

Smaker utmerket på brødskiva, men er fantastisk godt til flere kjøttretter og til ost.


6 kommentarer:

  1. ellen.m.johnsen@gmail.com13. august 2019 kl. 04:23

    Hei. Jeg lurer på om du har noe sukker i saftkokern men eplene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, jeg har aldri sukker sammen med frukt eller bær i dampsafteren. En del av sukkeret blir liggende i det som kastes til slutt. Når jeg tilsetter sukker i den ferdige saften har jeg mer kontroll på sukkermengden.

      Slett
  2. Hvor mye sukker bruker du per liter rå saft?

    SvarSlett
    Svar
    1. 500 g. Jeg ser at jeg bør skrive om teksten slik at det kommer tydelig fram.

      Slett
  3. Hvor lenge er geleen holdbar hvis den står kaldt? Tenker julegaver

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har brukt eplegele etter 2 år, og tenker vel at den vil holde i flere år forutsatt at lokket er skrudd godt til.

      Slett