Velkommen

Gjennom 2010 og 2011 hadde jeg publisert mange oppskrifter både på Bestemors hage og på Jul i bestemors hage (gardsjul). Rett før nyttår i 2012 opprettet jeg denne oppskriftssamlingen for å finne enkelt de oppskriftene jeg bruker til vanlig.

Den typiske julemat finnes fortsatt på www.gardsjul.blogspot.com.

I menyen over har jeg laget et oversikt over alle selskaper vi har hatt her på gården. De er koblet til oppskrifter og annen informasjon. De første årene ble det ikke tatt mye bilder verken av borddekking eller maten. Punktet Gjærbakst inneholder en grundig nybegynnerforklaring til å lage gjærdeig.

De siste 10 oppskriftene/innleggene ligger på forsiden. Alle oppskriftene finnes i den alfabetiske listen til høyre. De mest besøkte oppskriftene er i en liste helt nederst.

Juligjester


2020 var ikke et enkelt år å fylle hus og hage med gjester. 

I juli (da smittetallene var svært lave) tok vi sjansen på å gjennomføre et familietreff som hadde vært planlagt i over et år. 

Skoler og barnehager hadde ferie og mange av gjestene hadde hatt ferie en stund. Det var veldig fint vær så vi kunne spise alle måltider ute. Badene ble fordelt etter kohorter og vi brukte store mengder Antibac.

Til bords var det mye større avstand mellom stolene enn vi pleier å ha. 



Til fredag middag var det dekket med gammelrosa duker. Vasene er ulike husholdsningsglass malt i hvitt, orange og rosa. De er gjenbruk. I hagen hadde jeg hentet røde roser.


Vi setter på vannglass og stettglass til alle. Vannfasker og saftmugger settes på bordet. 

Serviettene var grønne. De var nesten ferdig brettet og lå klar i en kakeboks.


For å ha enkel mat hadde jeg laget lapskaus. Til dessert var det tilslørte bondepiker ferdig lagt i porsjonsglass. 


For lørdag middag hadde jeg planlagt borddekking i brunt og rust. Voksduken var lagt under den rosa slik at når de brukte dukene ble tatt av sto bordet klart til pynting. Bestikket var rullet inn i serviettene og alt sto klart i en plastkasse med lokk. Å bruke små telys og høye lys var en dårlig ide. Lysene slukket ved det minste vindpust. Neste gang vil jeg bruke lysholdere der flammen er beskyttet.

Vi spiste kjøttkaker i brun saus (egen kjele med allergiversjonen; uten egg, melk og hvetemel), ertestuing, kokt blomkål, kokte gulrøtter og kokte poteter. Kjøttkaker og saus var laget i god tid. og fryst. Viktig å fryse kjøttkaker og saus hver for seg. La sausen bli ordentlig varm før tinte kjøttkaker has i. 

Dessert var rips med sukker, vaniljeis og vaniljesaus.
Illustrasjonsbilde.
Det var mye større porsjoner
  



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar