Velkommen

Gjennom 2010 og 2011 hadde jeg publisert mange oppskrifter både på Bestemors hage og på Jul i bestemors hage (gardsjul). Rett før nyttår i 2012 opprettet jeg denne oppskriftssamlingen for å finne enkelt de oppskriftene jeg bruker til vanlig.

Den typiske julemat finnes fortsatt på www.gardsjul.blogspot.com.

I menyen over har jeg laget et oversikt over alle selskaper vi har hatt her på gården. De er koblet til oppskrifter og annen informasjon. De første årene ble det ikke tatt mye bilder verken av borddekking eller maten. Punktet Gjærbakst inneholder en grundig nybegynnerforklaring til å lage gjærdeig.

De siste 10 oppskriftene/innleggene ligger på forsiden. Alle oppskriftene finnes i den alfabetiske listen til høyre. De mest besøkte oppskriftene er i en liste helt nederst.

Brød i brødbakemaskin


Jeg var ikke begeistret da min mann foreslo å kjøpe brødbakemaskin. Jeg mente det var under min verdighet å putte råvarene i forma, trykke på knappen og så kunne ta et fiks ferdig brød ut.

Løsningen ble en avtale om at han skulle stå for bakingen. Det holdt i tre brød. Det første var perfekt. Det andre ganske bra . Det tredje uspiselig. Han fulgte oppskriften til punkt og prikke ved første forsøk. Så tok overmotet mannen og han startet eksperimentering. Det er ikke lurt!

For å slippe å ha et slikt monster stående ubrukt overtok jeg jobben og fant en melblanding som fungerer. Siden har jeg bakt et så stort antall brød at vi har slitt ut tre bakemaskiner.

3,5 dl vann
6 dl hvetemel
2 dl ferdig brødblanding (jeg bruker 4-korn)
1,5 dl solsikkekjerner
0,5 dl linfrø
2 ss olje (jeg bruker rapsolje)
snaut 2 ts tørrgjær

Jeg setter på brødmiksen om kvelden og stiller ferdigtidpunktet 2 timer før vi skal spise frokost. Da får brødet tid til å kjøle seg ned før vi skal skjære i det. Av et brød blir det ca 18 gode skiver så jeg ser at for de store familiene vil det bli litt lite.

For å få finest skiver deler vi brødet først fra toppen og ned. Så legges hver halvdel ned og vi skjærer skiver.


Jeg er akkurat ferdig med frokosten og jeg blir ikke lei dette brødet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar