Velkommen

Gjennom 2010 og 2011 hadde jeg publisert mange oppskrifter både på Bestemors hage og på Jul i bestemors hage (gardsjul). Rett før nyttår i 2012 opprettet jeg denne oppskriftssamlingen for å finne enkelt de oppskriftene jeg bruker til vanlig.

Den typiske julemat finnes fortsatt på www.gardsjul.blogspot.com.

I menyen over har jeg laget et oversikt over alle selskaper vi har hatt her på gården. De er koblet til oppskrifter og annen informasjon. De første årene ble det ikke tatt mye bilder verken av borddekking eller maten. Punktet Gjærbakst inneholder en grundig nybegynnerforklaring til å lage gjærdeig.

De siste 10 oppskriftene/innleggene ligger på forsiden. Alle oppskriftene finnes i den alfabetiske listen til høyre. De mest besøkte oppskriftene er i en liste helt nederst.

Agurksalat


1 agurk
1 dl vann
1 ss eddik
litt salt og pepper
1 ts sukker












Bland dressingen og høvle tynne skiver med agurk med ostehøvel oppi.
La agurksalaten stå å trekke 15-30 min.

Agurksalat er naturlig tilbehør til stekt eller kokt laks, ørret og makrell.

3 kommentarer:

  1. Hei! Lager akkurat kraft av oksehaler (¨min¨ nærmeste slakter har alltid ferske og i passe store stykker). I den forbindelse kikket jeg litt på dine andre oppskrifter (mye godt!!) og gjeste-middager. Har bare et par små kommentarer: Min mor lærte meg at man burde høvle agurker til slat (som du gjør), med osterhøvel, men salte litt mellom lagene og la vannet trekke ut under press en times tid (for eks mellom to tallerkner). Når man heller av vannet, vil agurksmaken forsterkes og dressingen trenger bedre inn/fester seg.
    Når det gjelder en del andre oppskrifter, er jeg litt forundret over at du bruker margarin istedenfor smør...i hvert fall i dyrere retter. Jeg bruker en blanding av rapsolje og smør (også den i pakker til smørbrød...).
    Og så et spørsmål: Jeg har Sambucus Nigra i haven og har nå, for første gang, plukket bærene til gelé. Vet du om man må ta av de tynne små grenene som bærene sitter på? Blader og tykkere grener er jo giftige, så jeg ble litt usikker...Kanskje du vet?
    Vennlig hilsen Alzbieta/Agnes

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig med en lang kommentar. Metoden jeg bruker på agurksalt dreier seg nok mye om tiden det tar, det går raskt. Er ikek tvil om at sånn du beskriver det vil gi mer smak.

      Jeg bruker Melange margarin fordi det setter minst smak på resultatet. Jeg har problemer med oljer, også rapsoljer, for jeg synes det setter en ubehagelig smak. Jeg bruker smør i konkrete retter der smaken har stor betydning. Etterhvert har vi flere i nær familie som ikke tåler melkeprotein så jeg bruker mer og mer melkefrie Melange.
      Jeg har foreløpig ikke brukt bærene fra Svarthyll, så der har jeg ingen råd å gi. Men informasjon på denne nettsiden kan tyde på at at de tynne kvistene som bærene sitter på kan sitte på under koking. http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/samb_nig.htm Jeg tror likevel jeg ville klipt av så mye som mulig. Lykke til.

      Slett
  2. Takk for raskt svar! Er enig med deg ang. rapsolje. Jeg bruker smør/raps-blandingen (62/24 fra ICA (bor i Sverige) og den smaker ikke raps. Har heldigvis bare én i familien som har intoleranse mot melkeproteiner...
    Kommer til å ta vekk de små grenene på hyllen uansett...better to be safe than sorry...som det heter.
    Nå begynner duften fra Oksehale-kraften å bre seg. Mmm! Har tenkt å la den trekke i 6 timer. Har nettop laget fond av blandingsopp. Tror de to blir veldig gode sammen i en saus. Jeg fryser begge ned. De siste dagene er det også blitt laget masse forskjellig gelé, bl.a Aronia, Mahonia, Rogn, Eple, Blå og grønne Druer, Nyper og nå altså Svarthyll...Vinteren er sikret...!Boltrer meg litt med ulike smaker som kardemomme, kanel, stjerneanis, ingefær, portvin mm og ulike sammensetninger av bærene. Veldig gøy og det blir populære jule- og vert(inne)-gaver...
    Ønsker deg god høst(ing) og kommer til å følge deg oftere fra nå av!

    SvarSlett