Velkommen

Gjennom 2010 og 2011 hadde jeg publisert mange oppskrifter både på Bestemors hage og på Jul i bestemors hage (gardsjul). Rett før nyttår i 2012 opprettet jeg denne oppskriftssamlingen for å finne enkelt de oppskriftene jeg bruker til vanlig.

Den typiske julemat finnes fortsatt på www.gardsjul.blogspot.com.

I menyen over har jeg laget et oversikt over alle selskaper vi har hatt her på gården. De er koblet til oppskrifter og annen informasjon. De første årene ble det ikke tatt mye bilder verken av borddekking eller maten. Punktet Gjærbakst inneholder en grundig nybegynnerforklaring til å lage gjærdeig.

De siste 10 oppskriftene ligger på forsiden. Alle oppskriftene finnes i den alfabetiske listen til høyre. De mest besøkte oppskriftene er i en liste helt nederst.

Spekemat

Med spekemat tenker jeg i første rekke på kombinasjonen av ulike typer speket kjøtt og pølser, men også på tilbehøret som eggerøre, potetsalat og flatbrød.

Normalt beregnes mellom 120 - 170 g spekemat til hver. Min erfaring er at det er i meste laget uansett om man har spist rømmegrøt først. Jeg mener at man kan ta utgangspunkt i 100 g/person og kanskje redusere litt hvis det er rømmegrøt først.

Denne gangen hadde jeg tre typer speket kjøtt: spekeskinke /svin), fenalår (sau) og speket biff (storfe). Dessuten hadde jeg to typer speket pølse. Jeg foretrekker å kjøpe pølsene hele slik at jeg kan skjære skiver selv. Jeg synes at tykkere skiver gir mer smak og er dessuten penere på bordet. Jeg tar halvparten av den totale mengden som spekeskinke, og fordeler

til 20 personer
1 kg spekeskinke
300 g fenalår
300 g røkt storfekjøtt
200 g viltpølse
200 g rødvinspølse

I tillegg laget jeg potetsalat av 3 kg poteter og eggerøre av 40 egg noe som var altfor mye. Jeg synes at det passer best med tomat og slangeagurk til spekemat. Dessuten sto det rømme, flatbrød og smør på bufféten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar