Velkommen

Gjennom 2010 og 2011 hadde jeg publisert mange oppskrifter både på Bestemors hage og på Jul i bestemors hage (gardsjul). Rett før nyttår i 2012 opprettet jeg denne oppskriftssamlingen for å finne enkelt de oppskriftene jeg bruker til vanlig.

Den typiske julemat finnes fortsatt på www.gardsjul.blogspot.com.

I menyen over har jeg laget et oversikt over alle selskaper vi har hatt her på gården. De er koblet til oppskrifter og annen informasjon. De første årene ble det ikke tatt mye bilder verken av borddekking eller maten. Punktet Gjærbakst inneholder en grundig nybegynnerforklaring til å lage gjærdeig.

De siste 10 oppskriftene/innleggene ligger på forsiden. Alle oppskriftene finnes i den alfabetiske listen til høyre. De mest besøkte oppskriftene er i en liste helt nederst.

60 års dag

Jeg inviterte til lunsj på min 60 års dag. Jeg husket at jeg synes det var stas å få være med i ordentlige selskaper da jeg var barn, og jeg ville at mine barnebarn skulle få den opplevelsen.
Jeg inviterte derfor til lunsj og kalte det lilla fest.

Kartong, papir og konvolutter til invitasjoner og bordkort kjøpte jeg på Søstrene Grene for over et år siden. De syrinfarga dukene ble kjøpt salg på Kid også for et år siden.

Vi ble akkurat passe mange til å få plass i spisestua. Været den siste uka fristet ikke til utemåltid, men heldigvis skinte sola akkurat da gjestene kom slik at vi kunne ta et glass bobler ute.

Av erfaring bruker jeg glassvaser til lys også inne om sommeren. Det blir alltid satt opp en dør, og trekken  gjør at åpne lys renner veldig. Jeg hadde ganske mange like for folk er klar over at jeg dekker lange bord og trenger et stort antall. Så jeg har fått de fleste som gaver over mange år.  De siste, nesten like, fikk jeg kjøpt på salg bare et par dager før selskapet.

Drømmen var å sette tre Allium i lave vaser på hvert bord og det var akkurat det jeg fikk tak i.

Jeg hadde forberedt lunsjbuffeten på forhånd, men hadde gode kolleger på kjøkkenet hele dagen.

Salatbar
Helstekt mørbrad av okse
Skinkestek og rødløkskompott
Varmrøkt laks
Ostepai
miniburgere
ribbe med honningglaze
kjøttboller i tomatsaus

kyllingklubber
dadler med bacon
timianpoteter
foccacia
grove rundstykker






Til kaffen var det kaker: Mandelkake med sjokoladekrem, festkake med marsipan, Sjokoladekake,pastorens kake, snickerskake og glutenfri marsipankake














Forberedelser:

I god tid

  • kjøpe lys og servietter
  • skrive ut oppskrifter og 
  • lage arbeidsplan
  • lage handleliste
  • skrive tale




2 uker før
  • steke miniburgere og burgerbrød
  • bake grove rundstykker
  • lage kjøttboller og tomatsaus
  • bake parmesanstenger
  • bake pølsebrød
1 uke før

  • dekke bordet
  • bestille varer
  • lage navnelapper til matfatene og laminere


Noen dager før:
  • finne fram og merke alle serveringsfat. Det er så greit å ha bestemt seg for og funnet fram hva som skal brukes av serveringsfat. Her står de i kjelleren og må vaskes før bruk. Jeg legger 

Tre dager før:
  • ta opp ribbe fra fryser

To dager før:
  • ta opp kyllingklubber fra fryser
  • hente varer
  • bake kaker

Dagen før (med god hjelp av ei venninne):
  • steke kjøtt
  • koke ribbe + lage glaze
  • blande salatdressing og salatsaus
  • vaske tomater og legge i skål
  • rødløkskompott
  • paibunn+fyll
  • Lage dadler
  • kyllingklubber
  • skjære opp kjøtt og lage fat
  • skjære om laks og legge på fat
  • pynte marsipankake
  • ta opp burgere og burgerbrød fra fryser
Arbeidsplan:
Lørdag 19.august
7
Frokost
Ta opp Parmesanstenger fra fryser

8.15
Dra til frisør

9


10
Se på planen.

Oppskriftshefte.
Skjære opp ribbe. Duppe i glaze. Legges i langpanne. Settes i kjeller.
Sette focc - deig
10.30

Snitte salat – legge i plastposer.
Skjære paprika – legge i skål.
skjære opp ananas - legge i skål
pinjekjerner i skål
Glutenfri focc.
11
Skjære poteter i båter. 2 langpanner
Bake ut focc.
11.30
Kommer fra frisør
Fylle eplemost på karafler. Blande saft

12



.
Ta plasten av bordet (må være to). Sette på bordkort, servietter, blomster, lys (se tegning)
Bake ut glutenfri focc. Settes i kald ovn uten etterhevf.
12.30

Varme kjøttboller + saus
Steke poteter. Bruk stekeovn i bryggerhuset.
Skjære opp og duppe ribbe i glaze

13.00
Åshild kommer hjem
Sette fram glass til velkomstdrikk.
Ta ut musserende + alkoholfri eplecider
Saftflasker med sugerør til de minste barna.

Steke ribbe – ovn
Steke focc



Fra 13.15
Vi er klar til å ta imot gjestene





Gjestene kommer
Hente opp drikke fra kjeller:
Øl med og uten, eplemost, vin, vann. Settes på benk i kontoret.
Steke dadler m/bacon
Varme parmesanstenger – ovn 2.De skal bare bli varme, ikke stekt på nytt. Legges i stor kurv.
  
Servere bobler i hagen sør.
13.30

Steke kylling – ovn 2.
13.45

Sette fram maten på bordet som tegningen (ligger på kjøkkenet) viser. Ikke ta av folie.
Husk allergilapper.


Tenne lys på bordene
14.00
Gå tilbords
Skjenke vin, øl
Sette vann, eplemost, saft på bordene.
Steke ribbe.
Varme rundstykker.
Varme poteter
Skjære opp foccacia

Varme burgere og burgerbrød. Legges på fat med coctailpinne
Allergilapper
14.30

Sette fram varmrettene.
Ta av all plast og folie. Legg på bestikk.
15.00

Rydde litt på fatene etter 1.gangs servering.
ca 16.00
Sette på kaffe. Fylle alle termokanner.
Bruk målebeger til å fylle vann på trakteren.
Vi går fra bordet
Rydde sammen maten. Pakke inn og sette i kjøleskap. Legge tallerkener (skrap av matrester) og bestikk i plastkasser  (glass i pappesker) og bæres i kjeller.

16.30

Ta kopper, asjetter og bestikk fra plastkassene under bordet.
Sette kaker på matbordet. Se tegning. Lage fruktfat. Frukt i kjeller.
Allergilapper
17.00
Kaffe og kaker
Håper at dere vil drikke kaffe med oss.
18.30


ca 21.00



Kveldsmat med pølser for de som overnattet
Vi rydder selv.



Det var ganske mye som skulle i stekeovn. Ikke alt måtte være like varmt, likevel var det helt nødvendig å ha en egen plan på dette. Jeg har to stekeovner på kjøkkenet og en tredje stekeovn i bryggerhuset ble også brukt for å det til å gå opp. 

Handleliste:
1,8 kg krydderlaks
1 kg bacon i skiver
2 kg skinkestek
2 kg mørbradstek
2,4 kg kyllingklubber
7 kg ribbe


Kjøpt før:
kjøttdeig til burgere og kjøttboller
 4 x1/3 l kremfløte laktosefri
6 x1/3 k lettrømme laktosefri
1 kg norvegia
2 rekesalat
1,5 kg melange uten melk
7,5 dl kremfløte
2 store glass fetaost
4 x 3 dl matfløte

 2 pk isbiter
 30 grillpølser
 36 egg
1 kg marsipan - hvit
lilla matfarge
 4 aluminiumsfolie
4 pk kjøkkenrull Unik
 2 potter frisk basilikum
1 pk vårløk
2 store purre
2 kg rød løk
2 isberg
2 pk babyleaf
3 pk middalhavsblanding
1 kg gul paprika
1,5 kg cherrytomater

 7 poser tørket timian
3 pk sprøstekt løk
1 pk salti kjeks glutenfri
2 pl melkefri kokesjokolade
1 glass provance krydder
2 glass mango chutney original
1 glass hele sylteagurker
2 fl glutenfri soyasaus
2 fl flyende sirup
500 g hasselnøttkjerner
150 g pinjekerner
dadler

7 fl Grans moments
12 fl Coreto
5 fl Dönnhoff Riesling

18 fl Aass uten
10 flasker pils

6 l eplemost
ripssaft

Det ble rester, men de av gjestene som ble til mandag hadde ikke noe imot det. Ribbe ble delt i porsjoner og fryst. Den er en nytelse å varme i stekepanna. Kjøttboller i tomatsaus brukes til pasta. osv Alt blir brukt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar