Velkommen

Gjennom 2010 og 2011 hadde jeg publisert mange oppskrifter både på Bestemors hage og på Jul i bestemors hage (gardsjul). Rett før nyttår i 2012 opprettet jeg denne oppskriftssamlingen for å finne enkelt de oppskriftene jeg bruker til vanlig.

Den typiske julemat finnes fortsatt på www.gardsjul.blogspot.com.

I menyen over har jeg laget et oversikt over alle selskaper vi har hatt her på gården. De er koblet til oppskrifter og annen informasjon. De første årene ble det ikke tatt mye bilder verken av borddekking eller maten. Punktet Gjærbakst inneholder en grundig nybegynnerforklaring til å lage gjærdeig.

De siste 10 oppskriftene ligger på forsiden. Alle oppskriftene finnes i den alfabetiske listen til høyre. De mest besøkte oppskriftene er i en liste helt nederst.

Kanelgifflar

Jeg pleier alltid å bruke min vanlige søte grunndeig til all søt gjærbakst, men ingen regler uten unntak. Oppskriftene jeg fant på Gifflar inneholdt mer margarin og hvetemel så jeg har i hovedsak brukt den. Jeg har laget en større porsjon, hvis man først lager en gjærdeig bør det også være litt til fryseren.
Gifflar er i utgangspunktet et tysk bakverk Franzbrötchen, som enten ble laget av wienerdeig eller gjærdeig. Man kan si at dette opprinnelig var den tyske utgaven av den franske Croissant. (Og i tyskland kjevler fortsatt mange inn smøret). Men det er det svenske navnet jeg har valgt å bruke på baksten. 

Dette blir 32 ganske små Gifflar. 
100 g margarin
5 dl melk
1 egg
1 pk gjær
1 dl sukker
12-13 dl hvetemel

Til fyllet:
100 gram mykt smør eller margarin
8 ss sukker
4 ts kanel


Lag gjærdeigen på denne måten.

Lag fyllet: Bland sukker og kanel. Sett margarin i mikrobølgeovnen noen få sekunder til det får majoneskonsistens.










La deigen forheve i minst 30 minutter på benken. Ta deigen ut av bollen og brett den til sammen til en ball. Det er ikke lurt å elte deigen mye, da blir den vanskelig å kjevle. 

Del deigen i to. Kjevle emnet til en leiv på 40 x 60 cm.

 
















Smør myk margarin/smør jevnt utover leiven. Jeg synes det er enklest med en kakepensel. Strø med sukkerblandingen.
  

Rull sammen.

For å få like store gifflar er det lurt å sette merker for annenhver 2 cm og 5,5 cm på den ene siden av rullen , og motsatt på den andre siden. 16 tilsammen. Del opp.

Press et rundt skaft hardt ned på midten.
 

Legg gifflene på stekebrett og etterhev på benken i 30 min. Sett stekeovnen på 225 grader.
Pensle med egg og stek midt i ovnen i 7-9 minutter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar