Velkommen

Gjennom 2010 og 2011 hadde jeg publisert mange oppskrifter både på Bestemors hage og på Jul i bestemors hage (gardsjul). Rett før nyttår i 2012 opprettet jeg denne oppskriftssamlingen for å finne enkelt de oppskriftene jeg bruker til vanlig.

Den typiske julemat finnes fortsatt på www.gardsjul.blogspot.com.

I menyen over har jeg laget et oversikt over alle selskaper vi har hatt her på gården. De er koblet til oppskrifter og annen informasjon. De første årene ble det ikke tatt mye bilder verken av borddekking eller maten. Punktet Gjærbakst inneholder en grundig nybegynnerforklaring til å lage gjærdeig.

De siste 10 oppskriftene ligger på forsiden. Alle oppskriftene finnes i den alfabetiske listen til høyre. De mest besøkte oppskriftene er i en liste helt nederst.

Hamburgerbrød - glutenfri

6 dl vann
1 pk gjær
2 ss fiberhusk

Rør gjær og fiberhusk ut i lunkent vann

1 ts salt
850 g fint glutenfritt mel
1 dl olje eller smeltet melkefri Melange
5 dl vann




Varm 6 dl vann til 37 grader, rør inn tørrgjær og fiberhusk. La det stå i 10 min. Da er det tyknet.

Vei opp 850 g mel og tilsett salt.  





Ha mel i eltemaskinen, tilsett gjærblandingen, olje, og 5 dl lunken vann.
Elt til deigen er samlet.
 

Samle deigen i bollen og strø litt glutenfritt mel over. Dekk med plast. Forhev i 1 time.








Ha deigen på benken
Rull deigen til en pølse som deles i 8 biter.  Trill hvert emne rundt, legg på stekebrett og klem de flate.

Sett brettet  i kald ovn og sett ovnen på 225 grader. Etterhevingen skjer mens ovnen varmes opp. Brettet sto i ovnen drøyt 40 min. Harmburgerbrødene virker litt rå når jeg tar de ut, men blir nesten ferdig stekt mens de avkjøles. 

Jeg kan ikke pensle med egg, men det anbefales. Da vil de se enda mer ut som rundstykker bakt av vanlig mel. Jeg penslet med olje for at sesamfrø skulle feste seg.

Når de er helt avkjølt legges de i plastposer og oppbevares i fryser. Jeg merker alltid posene med glutenfritt.

Oppskriften fant jeg på Husmannsplassen i Hidlesundet, men som vanlig litt justert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar