Velkommen

Gjennom 2010 og 2011 hadde jeg publisert mange oppskrifter både på Bestemors hage og på Jul i bestemors hage (gardsjul). Rett før nyttår i 2012 opprettet jeg denne oppskriftssamlingen for å finne enkelt de oppskriftene jeg bruker til vanlig.

Den typiske julemat finnes fortsatt på www.gardsjul.blogspot.com.

I menyen over har jeg laget et oversikt over alle selskaper vi har hatt her på gården. De er koblet til oppskrifter og annen informasjon. De første årene ble det ikke tatt mye bilder verken av borddekking eller maten. Punktet Gjærbakst inneholder en grundig nybegynnerforklaring til å lage gjærdeig.

De siste 10 oppskriftene/innleggene ligger på forsiden. Alle oppskriftene finnes i den alfabetiske listen til høyre. De mest besøkte oppskriftene er i en liste helt nederst.

70 års dag 12.mai 2017

Da spørsmålet fra en nær slektning kom om å få ha sin 70 års dag på låven midt i mai visste jeg at det var en risikosport. Været i mai er lunefullt og kan variere fra den varmeste sommerdagen og til sure høstdager.

Det ble lagt ned mange dugnadstimer gjennom våren med å gjøre klar låven til festlokale, og det ble dekket til 70 personer helgen før. Dagen før festen var det +2 grader inne på låven, og vi har ingen mulighet til å få varmet opp rommet til behagelig festtemperatur. Så torsdag ettermiddag ble det dekket av på låven og dekket på inne. Med et nødskrik klarte vi å finne sitteplass til 70. Det er plass til 34 i spisestua. Dessuten dekket vi til 10 på kontoret mitt, til 16 på kjøkkenet og til 10 i stua i 2.etasje.

Jeg rakk ikke å ta bilder av alle bordene, men vi hadde grønne duker alle steder. Hvite margeritter, hvite servietter og hvite lys i Norgesglass. Når det dekkes flere bord så synes jeg det blir penest at alle bordene er helt like.

  

Maten er omtrent den samme som konfirmasjonen helgen før:
Salatbar /dressing og rømmesaus
Miniburgere (m/tomatskiver)


Det var beregnet to stasjoner med mat for at det ikke skulle ta så veldig lang tid å forsyne seg. Det er enkelt på låven der det er veldig god plass. Inne var det en utfordring å finne plass, men den lange benken på vaskerommet ble løsningen. Der ble det akkurat plass til den ene stasjonen. Maten står nok ikke i den logiske rekkefølgen jeg ønsker for plassen måtte utnyttes maksimalt, men det fungerte.
















Jubilanten hadde med seg mange kaker til kaffen, men det glemte jeg å ta bilde av. Det er en utfordring å planlegge et kakebord for hvor mye kake skal man beregne. Er det lurest med mange ulike kaker eller færre kaker og så store at alle gjestene får en liten smak?

En vanlig rund kake kan ofte deles i 12 stykker. Når det serveres kaker etter mat beregner man ca 1,5 kakestykke/person. Så man kan ta utgangspunkt i en kake/8 personer. Så til et selskap med 70 gjester ville jeg ha laget 8-10 kaker avhengig av hvor store de er.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar