Velkommen

Gjennom 2010 og 2011 hadde jeg publisert mange oppskrifter både på Bestemors hage og på Jul i bestemors hage (gardsjul). Rett før nyttår i 2012 opprettet jeg denne oppskriftssamlingen for å finne enkelt de oppskriftene jeg bruker til vanlig.

Den typiske julemat finnes fortsatt på www.gardsjul.blogspot.com.

I menyen over har jeg laget et oversikt over alle selskaper vi har hatt her på gården. De er koblet til oppskrifter og annen informasjon. De første årene ble det ikke tatt mye bilder verken av borddekking eller maten. Punktet Gjærbakst inneholder en grundig nybegynnerforklaring til å lage gjærdeig.

De siste 10 oppskriftene/innleggene ligger på forsiden. Alle oppskriftene finnes i den alfabetiske listen til høyre. De mest besøkte oppskriftene er i en liste helt nederst.

Rosenkål

Jeg liker grønnsaker når de er passe kokt. Sukkererter skal fortsatt være sprø. Gulrøtter og brokkoli skal være ordentlig varme, men fortsatt litt faste. Rosenkål derimot må være ordentlig kokt slik at den smelter på tunga.


Vi liker rosenkål og spiser mye i sesongen som er fra tidlig høst til ut på nyåret.
Som oftest må rosenkål renses; skjære av litt av stilken og ta av de ytterste bladene.
Jeg legger rosenkålen rett i en panne elle vid kjele. Ha en en bit med smør.
Når jeg skal koke rosenkål så tilsettes kokende vann fra vannkoker. Og setter på lokk.
 

Kokes under lokk til den er helt mør. Rosenkål er den eneste grønnskaken som jeg syntes skal "smelte" på tunga.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar