Velkommen

Gjennom 2010 og 2011 hadde jeg publisert mange oppskrifter både på Bestemors hage og på Jul i bestemors hage (gardsjul). Rett før nyttår i 2012 opprettet jeg denne oppskriftssamlingen for å finne enkelt de oppskriftene jeg bruker til vanlig.

Den typiske julemat finnes fortsatt på www.gardsjul.blogspot.com.

I menyen over har jeg laget et oversikt over alle selskaper vi har hatt her på gården. De er koblet til oppskrifter og annen informasjon. De første årene ble det ikke tatt mye bilder verken av borddekking eller maten. Punktet Gjærbakst inneholder en grundig nybegynnerforklaring til å lage gjærdeig.

De siste 10 oppskriftene/innleggene ligger på forsiden. Alle oppskriftene finnes i den alfabetiske listen til høyre. De mest besøkte oppskriftene er i en liste helt nederst.

Aspargessuppe


Nok til 4 som middag eller 8 som forrett

4 sjalottløk
8 dl finhakket asparges
litt smør
4 dl helmelk
4 dl kremfløte
4 dl vann + 1/2 terning kyllingbuljong
1 ss smør
litt salt og pepper






Aspargessuppe lages på den delen av stilken man knekker av før den fine delen av asparges brukes som grønnsak. Hvis man bruker hele aspargesen så skjæres blomsten av og brukes i suppa til pynt,

Neste gang vil jeg skjære stilkene i løvtynne skiver. Det tar litt mer tid, men suppa blir så mye bedre.

Fres løken noen minutter, ha i asparges og la det surre i ca 5 min. Pass på at det er nok smør i kjelen så det ikke blir svidd.



Hell i melk og kraft, og la det småkoke i  20 min.
Ha i fløte og la det få et raskt oppkok.
Kjør suppa jevn med stavmikser. jeg synes det er enklest når jeg heller suppa over i et målebeger.
Hell suppa tilbake i kjelen. Smak til med salt og pepper, og  tilsett litt mer fløte hvis suppa er for tykk.

  

Jeg har sett at noen anbefaler å sile suppa, men da synes vi det ble veldig lite smak. 
Kok opp litt vann og gi aspargestuppene så vidt et lite oppkok. Øs suppa i tallerkene og legg aspargestuppene på toppen. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar