Velkommen

Gjennom 2010 og 2011 hadde jeg publisert mange oppskrifter både på Bestemors hage og på Jul i bestemors hage (gardsjul). Rett før nyttår i 2012 opprettet jeg denne oppskriftssamlingen for å finne enkelt de oppskriftene jeg bruker til vanlig.

Den typiske julemat finnes fortsatt på www.gardsjul.blogspot.com.

I menyen over har jeg laget et oversikt over alle selskaper vi har hatt her på gården. De er koblet til oppskrifter og annen informasjon. De første årene ble det ikke tatt mye bilder verken av borddekking eller maten. Punktet Gjærbakst inneholder en grundig nybegynnerforklaring til å lage gjærdeig.

De siste 10 oppskriftene/innleggene ligger på forsiden. Alle oppskriftene finnes i den alfabetiske listen til høyre. De mest besøkte oppskriftene er i en liste helt nederst.

Pizza med hvit saus

2 dl vann
2 ss olje
4 dl hvetemel
1/2 pk gjær
litt salt

150 g Brie eller 100 g blåmuggost
1,5 dl creme fraiche (eller ferdig pizzasaus)
2 ts oregano
evnt litt hvitløk, salt og pepper

4 store sjampinjong
1/2 dl olje
1 ss Provence krydder

Sopp til fyll:
Skjær sopp i skiver.
Fres i varm olje og strø på krydder.
Legg på lokket og la det stå på svak varme til soppen er mør.
Ta av lokket og avkjøl.

   


Kjevle deigen slik den passer til en stekeplate.
Smør bunnen med cremè fraîche. (Det blir mer smak ved å blande 1 ts revet hvitløk i.)
Strø på oregano
Del ost i små biter og fordel over hele bunnen. Legg på sopp.
(Blåmuggost til venstre og brie til høyre. Jeg laget dobbel porsjon, og hadde besøk av barnebarn som ikke ønsket sopp.)
La pizza etterheve minst 15 min.

 

Stek midt i ovnen i 20 - 25 min til skorpen er litt sprø.
Skjær i biter.



Serveres med litt opprevet spekeskinke og rømmesaus.

1 dl lettrømme
1 ss lettmajones
litt salt
litt presset hvitløk
litt pepper
litt estragon eller gressløk

Bland rømmesausen mens pizzadeigen forhever.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar