Velkommen

Gjennom 2010 og 2011 hadde jeg publisert mange oppskrifter både på Bestemors hage og på Jul i bestemors hage (gardsjul). Rett før nyttår i 2012 opprettet jeg denne oppskriftssamlingen for å finne enkelt de oppskriftene jeg bruker til vanlig.

Den typiske julemat finnes fortsatt på www.gardsjul.blogspot.com.

I menyen over har jeg laget et oversikt over alle selskaper vi har hatt her på gården. De er koblet til oppskrifter og annen informasjon. De første årene ble det ikke tatt mye bilder verken av borddekking eller maten. Punktet Gjærbakst inneholder en grundig nybegynnerforklaring til å lage gjærdeig.

De siste 10 oppskriftene ligger på forsiden. Alle oppskriftene finnes i den alfabetiske listen til høyre. De mest besøkte oppskriftene er i en liste helt nederst.

Dåp 19.februar


En fast gjeng av mannens kollegaer har møttes gjennom flere år til mat og øl. Da spørsmålet kom fra en av dem å få ha familieselskap her i forbindelse med barnedåp, synes jeg det var veldig hyggelig. Som gjenytelse skal de stille opp når jeg skal rydde og vaske gårdsmuseet før sommeren.

Jeg har etterhvert fått litt erfaring for hvilke retter som faller i smak hos folk flest. Så sammensetningen blir variasjoner over det samme tema.


Salatbar med grønn salat, tomater, fetaost, paprika, mais, dressing og salatsaus.

Asparges med parmesan
Skinkestek
Glasert persillerot
Varmrøkt laks
Avokadokrem
Lefseruller







Stekte poteter
Reker i chilimarinade
Kjøttboller i tomatsaus
Karbonader og saus.
Foccacia
Frokostbrød
smør





Bordet var dekket med hvite duker. Det var blå hortensia som var klipt helt korte.
Blå servietter brettet som krone.

Kaka jeg laget ble ikke akkurat som den pleier. Fromasjen ble ikke stiv, og mye av den rant faktisk ut. Jeg måtte reparere kaka med et ekstra bånd med marsipan langs kanten. Jeg synes også at marsipanen ikke blir så lyseblå som jeg ønsket, men ble altfor grønn. 
Innkjøp:

1 side varmrøkt laks
1 kg skinkstek
1,5 kg indrefilet okse

1 l kremfløte
1 xdob lettmajones
1/2 kg meierismør
1 sæterrømme

1 pk  Knorr fransk dressing
3 fl rapsolje 
1 pk tørket timian
2 glass Fetaost
1 pose gresskarkjerner
50 g parmesan (jeg er usikker på hvor store bitene er, kanskje 80 eller 100 g?)
1 boks Philadelfia naturell
2 pk Strandaskinke
3 pk potetlefse
250 g hasselnøttkjerner
2 pl lys kokesjokolade
1 isbergsalat
3 p middelhavsblanding
3 pk cherrytomater 
1 agurk
4 paprika (burde vært gule)
4 kg poteter (må ha små)
3 avokado
1 rødløk
3 pk asparges
16 persillerot (ha vært nok med 10)
1 potte basilikum
2 bt vårløk
1 pk hvitløk uten fedd
1 pk røde chili
5 lime
2 ingefær
1 pt gressløk
1 pose Ruccola

8 Aass uten,  flaske 

4 l eplemost
div brus


Arbeidsplan:

I god tid:
steke karbonader
lage kjøttboller
lage tomatsaus

Fredag:
Steke kjøtt
Bake kake
Skjære opp persillerot
Vaske tomater og legge i bolle.
Skjære opp skinkestek
Lage smørasjett

Lørdag:
Ta opp rundstykker fra fryser
Skjære opp poteter
Pynte kake
Vaske tomater
Skjære paprika
Blande salatsaus
Blande dresssing
Fetaost i bolle
Mais i bolle
Legge fisk på fat
Steke persillerot


Søndag
7

8
lefseruller
9
Marinade til rekene. Rense reker
Skjære opp salat + rødløk
10
Sette focc.deig
11
Lage avokadokrem
Rydde i huset
12
Steke focc
Varme karbonader + saus

Varme kjøttboller + saus
Varme persillerot

Fylle vann og eplemost på karafler.
12.30
Gjestene kommer
Velkomstdrikk i stua.
Hente opp fater med mat fra kjeller
13
Hente opp drikke fra kjeller: brus, farris, Aass uten, (sett på nattbordet i hjørnet), eplemost
Varme rundstykker
Koke asparges
Steke reker
13.30
Gå til bords. Sette på eplemost og vann.
14.30
Sette på kaffe
15.00
rydde sammen maten og sette kaldt
bære ut tallerkener og dekke tallerkener fra bordet, og sette så mange som mulig i oppvaskmaskinen
legge bestikket i en boks og sette i tomt skap
ca 16.00
Sette fram kaker.
Klar for kaffe





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar