Velkommen

Gjennom 2010 og 2011 hadde jeg publisert mange oppskrifter både på Bestemors hage og på Jul i bestemors hage (gardsjul). Rett før nyttår i 2012 opprettet jeg denne oppskriftssamlingen for å finne enkelt de oppskriftene jeg bruker til vanlig.

Den typiske julemat finnes fortsatt på www.gardsjul.blogspot.com.

I menyen over har jeg laget et oversikt over alle selskaper vi har hatt her på gården. De er koblet til oppskrifter og annen informasjon. De første årene ble det ikke tatt mye bilder verken av borddekking eller maten. Punktet Gjærbakst inneholder en grundig nybegynnerforklaring til å lage gjærdeig.

De siste 10 oppskriftene/innleggene ligger på forsiden. Alle oppskriftene finnes i den alfabetiske listen til høyre. De mest besøkte oppskriftene er i en liste helt nederst.

Biff Wellington

Helt tilfeldig så jeg Gordon Ramsey lage Biff Wellington, på TV rett før jul. Jeg hadde laget det en gang før, men jeg synes det var veldig vanskelig å få ordentlig til - og nå forsto jeg hvorfor. Derfor satte jeg i gang i romjulen. Min vane tro har jeg tatt utgangspunkt i et bredt utvalg av oppskrifter, og laget min egen variant.


1 kg oksefilet
2-3 krm salt
2 krm pepper

Soppfyll:
300 g sjampinjonger
sjalottløk
 smør til steking
krm salt
krm hvit eller svart pepper
1 ss rømme
2 eggeplommer

Innbakingen:
6 store skiver spekeskinke
1-2 ss dijonsennep
2 ark frossen butterdeig
litt hvetemel
eggeplomme til pensling

Soppfyll

Tørk av soppen med en fuktig klut for å fjerne jordrester.

Del soppen i mindre biter og kjør den i en
matprosessor sammen med løken.







Brun sopprøren i smør og la væsken koke inn. Tilsett rømme. La det koke videre til massen blir kremete. Smak til med salt og pepper. Ta kjelen av plata og rør inn eggeplommene. Avkjøles og oppbevares i kjøleskap til dagen etter









Jeg brukte okse indrefilet for å være helt sikker på at kjøttet skulle bli mørt nok.
Renskjær kjøttet for sener og hinner.

Jeg skjærte av den tynne enden i hver side for at det skulle bli like store skiver og likt stekt. 

Salte og pepre oksefileten og brun den raskt i smør og olje i en stekepanne. Stek kjøttet i stekeovn ved 220 grader  i 15-20 min. La den bli helt kald.

Legg plastfolie på benken. Legg skinken som takstein på plastfilmen.


















Smør soppfyllet utover skinken














og legg oksefileten i midten.









Rull alt inn i plastfolien så det holder seg sammen.





På serveringsdagen: Tin butterdeigen etter anvisning på pakken.










Flakene legges på hverandre og kjevles ut til et rektangel ca 18x30 cm, så stort at du kan pakke inn oksefileten i det.












Legg plastfolie på benken og flytt mørdeigen oppå.


Rull kjøttet ut av plastfolien og legg det midt på butterdeigen. Rull kjøttet inn i butterdeigen og fest kantene med litt eggeplomme.
 

Brett deigen godt rundt fileten.  Bruk plastfolien til å rulle butterdeigen stramt rundt kjøttet.

Oppbevares i kjøleskap fram til stekingen.
Rull butterdeigpakken ut av plastfolien og legg den på et stekebrett med bakepapir. med skjøten ned. Hele overflaten pensles med eggehvite. Du kan gjerne dekorere med blader eller lignende, som du lager av deigrestene.
Sett det hele i kjøleskapet,  mens stekeovnen varmes til 225 grader.

Så pensler du igjen over  deigen med vispet eggehvite. Skjær et par diagonale snitt på toppen av deigen, så dampen kan komme ut og kjøttet ikke skal bli kokt.



Sett i steketermometer og stek på nederste rille i ca. 25-35 minutter. Kjøttet er ferdig når det har fått en kjernetemperatur på 59 °C.

La fileten hvile på skjærebrettet i minst 30 minutter, før den skjæres i ca. 2 cm tykke skiver. Bruk en skarp kniv. 

Serveres med små persilledryssede poteter, kokte grønnsaker som f. eks. aspargesbønner eller erter - samt ristet sopp og rødvinsaus. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar